Ratunku, mam dziecko!

Disney i Dickens i różne refleksje

Posted by Joanna w dniu Styczeń 3, 2009

 Zebrało mi się ostatnio na rozmyślania na temat bajek i programów telewizyjnych… Ale chyba nie tylko mi, bo na gazeta.pl też przeczytałam coś na ten temat. Zobaczcie tutaj – co myślicie?

Ja sama złapałam się kiedyś na tym, że unikam ‚mrocznych’ tematów, kiedy opowiadam Majce bajki. Ani słowa o tym, że ktoś kogoś zbił, zjadł, ktoś inny umarł. Przyznaję, że było to karkołomne zadanie, ale naprawdę się starałam. Teraz myślę o tym odruchu jako instynkcie rodzica, który chce oszczędzić dziecku cierpienia. Tylko, że to nie ma sensu. Życia nie da się uprościć do samych przyjemnych doświadczeń. Natomiast obrona dziecka przed złem to automatyczne uniemożliwienie mu przygotowania się na podobne sytuacje w przyszłości. Na naukę asertywności, radzenia sobie z różnymi emocjami, radzenia sobie z własnym życiem.

To tyle. Idę wygospodarować czas na trudne pytania i dłuuugie wyjaśnienia.

Odpowiedzi: 2 to “Disney i Dickens i różne refleksje”

  1. asiula said

    Wydaje mi się, że jeśli jest taka możliwość, to jednak powinno się unikać mrocznych tematów- jak to nazwałaś. Przy programach telewizyjnych jest to trudne- bo przecież trzeba by było najpierw samemu obejrzeć i stwierdzić, czy się nadaje, a jest to raczej niewykonalne. Przy książkach, czy opowiadaniu bajek jednak mamy ten wybór. U dzieci wyobraźnia działa silniej niż u dorosłych i niektóre, nam z pozoru niewinnie wydające się rzeczy, bardziej na nie oddziałują. Myślę, że oszczędzając im „okrutnych scen”, wcale nie oznacza, że nie przygotowujemy dzieci emocjonalnie do późniejszych życiowych doświadczeń.

  2. Joanna said

    Asiula, dzięki za przemyślenia. Częściowo się zgadzam :) Myślę jednak, że to dobrze, że w bajkach, tak jak w życiu, czasem ktoś umiera, nie wszystko idzie po naszej myśli itd. Weźmy chociażby Czerwonego Kapturka – czy mam opowiedzieć o tym, że wilk zjadł babcię, czy nie? Bajka dobrze się kończy, więc opowiadam klasyczną wersję. Wiem jednak, że dla niektórych jest to zbyt drastyczne wydarzenie i modyfikują bajkę wg swego uznania. Jak zwykle w takich wypadkach, życie pokaże, które podejście jest lepsze :)

Skomentuj

 
